3 mars, 2023

Kampanj för jordens arter

Att föreställa sig en vår utan en drillande sånglärka, koltrastar som varnar och kvittrande tättingar i trädgården känns skrämmande. Man kan fundera några sekunder på hur det skulle vara om djur och natur försvann på en enda gång, tanken är svindlande. Som det är nu, så försvinner arterna en och en, kanske inte fullt lika märkbart, men på sikt är det riktigt illa. Hur länge ska det få fortsätta i samma takt? Hur ska vi jobba för att bromsa upp, kan vi återställa, kan vi kompensera?
Idag, fredagen den 3 mars 2023, är BirdLife Sverige delaktiga i kampanjen ”World Without Nature”. Företag, icke-statliga organisationer och idrottslag uppmuntras att ta bort natur och djur från sitt varumärke för en dag. Kampanjen #worldwithoutnature är global och samlar hundratals varumärken för en gemensam sak, att belysa den dramatiska förlusten av biologisk mångfald och riskerna som den utgör.
WWF uppmanar globala ledare att leverera en ambitiös global plan som tar itu med förlusten av biologisk mångfald och sätter naturen på väg mot återhämtning. Medlemmar av allmänheten kan visa sitt stöd för en mer hållbar framtid genom att ta ett löfte för planeten.
Du kan vara med och skriva på för kampanjen här: https://bit.ly/3ZxJB8a