4 april, 2024

Pressmeddelande: Naturlänken ger 1000 barn möjlighet att få se 15 000 tranor

Naturlänken främjar Tranvårens upplevelser för barn genom samarbete, volontärarbete och ekonomiskt stöd. Över tusen skolbarn får uppleva naturen och fågellivet genom fågelskådning i april.

Även i år är Naturlänken är på plats för att ge många barn chansen att uppleva Tranvåren. Under våren har intensiv planering präglat förberedelserna för evenemanget, inklusive samarbete med volontärer, skolor och olika organisationer.

En dedikerad volontärutbildning för att kunna ta emot alla barnen hölls den 20–21 mars, med cirka 50 deltagare från fågelföreningar, klubbar i trakten och gymnasieskolor från Skövde och Skara med barn- och fritidsprogram samt hotell- och turismprogrammet.

I samarbete med Visit Hornborgasjön, Falbygdens fågelklubb, Skövde fågelklubb, Västergötlands Ornitologiska Förening och Naturum Hornborgasjön anordnar BirdLife Sverige via Naturlänken naturpedagogiska dagar för skolor kring Hornborgasjön. Totalt får cirka 1000 skolbarn i åldrarna 6–13 år chansen att utforska Tranvåren, följa fåglar genom hand- och tubkikare och lära sig om naturen, under de två första veckorna i april.

– Det är fantastiskt att se alla dessa nyfikna barn kliva av bussen i ett myller, spända inför dagens äventyr, säger projektledaren Anette Barr.

Genom bidrag från Sparbanksstiftelsen Skaraborg och Alvins fond kan nästan hälften av alla busskostnader täckas, vilket gör att många barn från olika skolor kan delta. Detta initiativ är en del av en bredare strävan att göra naturupplevelser tillgängliga för alla, oavsett bakgrund eller ekonomiska förutsättningar.

– Vi är tacksamma för det ovärderliga stödet från våra partners och volontärer, det hjälper oss att fortsätta erbjuda naturpedagogik med fokus på fåglar, säger projektledaren Anette Barr.

Naturlänken fortsätter att göra det möjligt för barn att upptäcka och lära sig om naturen.

Naturlänken är det enda nätverket i Sverige för naturpedagogik med fokus på fåglar som erbjuder kunskap, inspiration och kostnadsfritt material till pedagoger och verksamma inom föreningslivet som arbetar med barn och unga. Naturlänken främjar fågel- och naturintresset på uppdrag av BirdLife Sverige.