Alldeles för många kungsörnar dödas av tåg

Statistik över döda kungsörnar som kommer till SVA och Naturhistoriska Riksmuseet visar att uppemot 40-45 % dödas av tåg (se fotnot). Kungsörn Sverige (KÖS) har, liksom BirdLife Sverige, vid upprepade tillfällen uppvaktat såväl Naturvårdsverket som Trafikverket och Miljödepartementet för att minska den för kungsörn mest frekventa dödsorsaken, men dödandet fortgår trots att kunskap finns om hur det kan förhindras.

Trafikverket har sedan lång tid tillbaka kunskap om att tågen årligen kör på vilt (främst ren, älg och rådjur) som går längs banvallen. Snörika vintrar ökar påkörningarna markant, då djuren nyttjar järnvägen för att det är lättare att vandra där. Kadaver som inte rensas bort från banvallen blir föda åt rovfåglar som kungsörn, havsörn, duvhök samt rovdjur som lo, varg, järv m.fl. Dessa djur riskerar då att själva bli påkörda.

Tågdöden slår särskilt hårt mot vuxna reproducerande kungsörnar, eftersom det nästan uteslutande är de revirhävdande fåglarna som stannar i norra Sverige under vintern. Detta är särskilt oroväckande när ungproduktionen för svenska kungsörnar har sjunkit från 0,5 till 0,4 ungar per besatt revir, vilket innebär att reproduktionen nu understiger gränsen för en långsiktigt livskraftig population.

Hittills i vinter har över 400 renar dödats i norra Sverige av tåg (200 enbart på sträckan Kiruna–Riksgränsen). Under december och januari har fyra vuxna kungsörnar blivit påkörda och dödade längs stambanan i norra Västerbotten. Det beror till stor del på att det saknas stängsel, eller att befintligt stängsel är trasigt.

KÖS och BirdLife Sverige finner situationen orimlig och kräver att Trafikverket följer miljöbalkens hänsynsregler gentemot en hotad fågelart genom att:
1. Uppföra och underhålla fungerande viltstängsel.
2. Förkorta exponeringstiden av påkörda djur genom jourberedskap, även under helger.
3. Effektivisera röjningsarbetet så att inga kadaverrester lämnas på/vid banvallarna.
4. Påbörja/öka utfodringsverksamhet (t.ex. med trafikdödade kadaver) på behörigt avstånd från järnvägarna i norra Sverige.

Fotnot: Förvisso är dödsorsaker som sjukdom och svält säkerligen underrepresenterade i statistiken eftersom örnar som dör av de orsakerna hittas mera sällan.

Inställningar för cookies

Vi använder cookies på den här webbplatsen. Vissa behövs för att sidan ska fungera korrekt (funktionella). Andra för att analysera hur vår webbplats används (statistik & marknadsföring). Läs mer om cookies här.

Funktionella

Funktionella cookies kommer från den aktuella webbplatsen (birdlife.se) och placerar ut cookies i besökarens webbläsare. Funktionella cookies hjälper dig att göra hemsidan användbar, genom att aktivera grundläggande funktioner och sparar de val du gör. Funktionella är alltid aktiverad så att webbplatsen kan fungera så optimalt som möjligt.

[moove_gdpr_popup]
Denna cookies ställs in av GDPR Cookies Compliance. Cookien används för att lagra användarens cookieinställningar.
Sätts av: birdlife.se
Varaktighet: 365 dagar

[elementor]
Denna cookies ställs in av Elementor. Cookien används för att visa sidan med rätt design och utseende.
Sätts av: birdlife.se
Varaktighet: Beständig

[wp-api-schema-model*]
Denna cookies ställs in av Wordpress.
Sätts av: birdlife.se
Varaktighet: 1 session

Statistik & marknadsföring

Vi använder oss av Google Ads Optimization. Detta ger oss möjligheten att mäta och analysera trafik på webbplatsen. Exempel på användning av information  är: antal besökare under en viss period, vilka sidor besökare tittar på, hur länge är besökare på webbplatsen, med mera.

[_ga]
Cookien används av Google Analytics  för att lagra och räkna sidvisningar.
Sätts av: birdlife.se
Varaktighet: 13 mån, 6 dagar

[_ga_*]
Cookien används av Google Analytics  för att lagra och räkna sidvisningar.
Sätts av: birdlife.se
Varaktighet: 13 mån, 6 dagar

Att hålla dessa cookies aktiverade hjälper du oss att förbättra vår webbplats. Tack!