Vi använder cookies på den här webbplatsen. Vissa behövs för att sidan ska fungera korrekt (funktionella). Andra för att analysera hur vår webbplats används (statistik & marknadsföring). Läs mer om cookies här.
Artvisa vägledningar
I tabellen nedan visas fem kolumner.
Kolumn 1 visar BirdLife Sveriges förslag på artvis vägledning för varje prioriterad art. I dessa vägledningar finns även bild över aktuell art samt redovisas häckningsperiod för varje art, vilket inte görs i de officiella vägledningarna.
Kolumn 2 (förekomst) visar länsvis antal och förekomst av respektive art uppdelat på kategorierna allmän/tämligen allmän/sparsam/sällsynt och mycket sällsynt. En färgsatt länsindelad karta ger en god översiktlig bild över hur arten fördelar sig över landet. Antalsförekomsten är baserad på information från “Fåglarna i Sverige-antal och förekomst”. BirdLife Sveriges utbredningskartor är en viktig komplettering till texten under rubriken “utbredning och regionala skillnader” i de officiella vägledningarna där utbredningskartor saknas.
Kolumn 3 är länkar till skogsstyrelsens (SKS) hemsida där de officiella vägledningarna finns.
Kolumn 4 visar betyg från 1 till 5 på de officiella vägledningarna. Betyg 4 (gröna siffror) och betyg 5 (mörkgröna siffror) visar vägledningar i nivå med BirdLife Sveriges förslag. Dessa är inte kommenterade. Betyg 2 (orange färg) får vägledningar som har brister och betyg 1 (röd färg) får vägledningar som vi anser mycket bristfälliga och i stort behov av skärpning.
Kolumn 5 visar BirdLife Sveriges kommentarer i text på de vägledningar som fått betyg 1 och 2 (lägsta betyg) och vad som krävs för att dessa skall förbättras.
Vår förhoppning är att denna översikt får stor praktisk användning både av ideellt arbetande naturvårdare samt även av myndigheterna som här har en sammanställning över de viktigaste skiljelinjerna som råder mellan BirdLife Sverige och myndigheterna när det gäller innehållet i de artvisa vägledningarna. Det skall dock betonas att det är de officiella vägledningarna är de som gäller.
|